Thursday, January 6, 2011

TANDA ORANG BERIMAN

"Sesungguhnya orang-orang yang beriman ialah mereka yang bila disebut nama Allah gemetarlah hati mereka, dan apabila dibacakan ayat-ayatNya bertambahlah iman mereka (kerananya), dan hanya kepada Tuhanlah mereka bertawakkal.(iaitu) orang-orang yang mendirikan solat dan yang menafkahkan sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepada mereka.Itulah orang-orang yang beriman dengan sebenar-benarnya. Mereka akan memperoleh beberapa darjat ketinggian di sisi Tuhannya dan ampunan serta rezeki (nikmat) yang mulia."(QS.Al Anfal 2-4)
Dari Ayat tersebut telah jelas lah bahawa beberapa tanda-tanda orang yang benar-benar beriman kepada Allah adalah:

1.      Bila disebut nama Allah gemetarlah Hatinya
2.     Apabila Dibacakan Ayat-ayat Allah bertambahlah Imannya
3.     Mereka selalu bertawakal Kepada Allah
4.     Mendirikan solat
5.     Menafkahkan (sedekah,zakat)


Itulah tanda-tanda orang yang benar-benar beriman selain tanda-tanda yang lain yang Allah Gambarkan dalam surah Al fatihah dan surah-surah yang lainnya.
Renungan buat kita adalah sudahkah, pernahkah, kita ini bergetar atau atau bahkan menangis ketika disebut ayat-ayat Al Quran? atau justeru kita tertawa terbahak-bahak padahal Al Quran menceritakan betapa pedihnya Azab Allah itu? semua jawapannya kembali kepada diri kita masing-masing, mari kita muhasabah diri kita sebelum tibanya hari kiamat.



No comments:

Post a Comment